Friday, March 5, 2010

hg berapa ekoq..pali?

subuh
ramadhan 1999

'awai lg nk blik..jom..projek cm besa..'ajak kadiaq.

'ckup ar ni...6 org...1 geng 3 org ar..'kata mat kopi.

'nk p blah mn lak rini?'tnya aku.

'kita p market dlu,then jmpa kt merlin..byk woo situ...'kata kadiaq yg lani dh jd koperal TUDM. mat kopi mengangguk tanda setuju.mat mn pnh x setuju...mat kerang dk renyih lg.

'ok..jom cr peluru dlu...hahahahaha...'kata kadiaq sambil menguci2 tengkuk mat kopi
.
selang beberapa minit.

'weh..raga aku pnuh dh..besaq x batu aku?'tnya aku ngn pnuh belagak.

'bagus2 pali..org mcm hg la yg kita perlukan..org suh cr batu hg tibai bata merah..tp..ok gk tu..sedap tu..'kata kadiaq memberi moral sapot dlm mengeji.

'jom!!aku,syeikh ngn sapuan..hg,pali ngn malik..ok x mat?'tnya kadiaq sbg kem komandan.

'ok..pali..hg jgn p jauh2 ngn aku..hg junior..hehehehe..'kata mat kopi menganjing aku.aku terasa cm bata merah tu ble dgunakan saat tu gk.

'jom p market dlu...'kata kadiaq.

'weh...tu..tu..ada sekoq!!kata kadiaq yg dk kayuh sebelah aku sambil membrek basikal dan mncapai bata merah dlm raga beskal aku...zuuppp!!!!!berdesup peginya bata merah ke arah sekoq anjing itam...

keletung..keletang..bata berlaga dgn besi..di iringi percikan api bak bunga api ms new year seraya raungan..bkn lolongan..raungan yg berbunyi kecinaan...yaaa..sgt jelas bunyi itu...

'WOOOOOIIIIIIIII!!!!!!!P****A LUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!'

dem...sasaran kadiaq tersasar dalam menarget anjing yg ada bwh gerai cina juai bunga pg2 kt market.

dalam kesamaran pagi..hanya hilai tawa remaja2 berbaju melayu di bulan ramadhan yg kedengaran tnpa rs insaf selepas menuju bata merah yg tersasar kepada cina penjual bunga..sambil mengayuh beskal ngn laju menuju ke checkpoint seterusnya untuk post moterm.

'hahahahaha...P****A LU!!!!!sapa suh dia bka kedai pg2 ni..dh tau kita nk tuju anjing...?'kata kadiaq ngn yakin sambil di sambut hilai tawa rakan2 sebaya.

'weh..kmi p cr kt taman bagan serai n kampung teluk...hg p cr blah skolah SMAI ngn area arisun..ok?tnya mat kopi bg memberhentikan gelak tawa rakan.

'ok..jom cargas!!!'kata kadiaq mengajak ahli kumpulan beliau melakukan aktiviti kejam di pg ari.

'mat...sat aku nk buang batu ni..byk sgt hat besaq aku amik..ka hg nk sikit.?tanya aku pd mat kopi smabil membuang suma batu dlm raga beskal mini aku yg kaler biru n rantainya yg kenduq.

'xmau ah..aku ada lg..nk wtpa byk2..nk wt jirat hg ka?'jwb mat kopi.

'kasaq nmpk mat..jgn smpai buka posa mkn batu msk kurma rini...hui!!ayuh!!..!'kata aku dgn gaya bdk form 3.

tiba2...

kedengaran bunyi enjin scooter v100 yg memecah kesunyian pg yg damai..dtg ngn sgt laju n dia membrek sebelah aku..aku wt dono sbb rantai beskal aku jatuh.ceh..time2 ni la nk jatuh.

'weh budak..lu mn duduk?'tnya dia kt aku?aku usha muka dia,x jelas sbb komposisi cahaya trllu kurang ms tu...aku wt dek gk sbb..susah weh nk pebetui rantai dlm gelap.

mat kopi n mat kerang dh stat kayuh tggal aku.

'mn lu pnya kwn2?'lu mn duduk?'tnya cina tu bertubi2 kt aku cm aku kna tgkap basah ngn zila bakarin kt hotel ban cheong.padahal aku br blik smyg subuh.

'matang gerdu..'jwb aku smbil menggenggam handle bintang kaler ungu beskal mini aku.

'td lu pnya kwn sudah baling sama aku,sudah kna kaki aku..'sambil dia menunjukkan kaki dia yg seputih pau tp ada tatoo merah seraya aku berkata 'cantik tatoo?'

'kelepesh!! dia menghantukkan kepalanya dgn helmet sambil berkata dlm bhs yg aku fahami 'itu bkn tatoo..itu kaki wa sudah kena baling batu!!!'kata beliau lantas memegang beskal aku.aku cuak.dem!!!apa slh aku?luka beliau sgt dalam.tp..agak2 la..p la cuci n balut dulu..kata aku dalam ati.

'weh..awat ni?ada apa?'tba2 mat kopi menyerahkan tengkuk beliau dgn mncari aku balik.alhamdulillah.bagus.dlm raga hg ada batu mat.tahniah!!!getus aku dalam ati.

lantas aku dilepaskan kerna tiada bhn bukti ble menyabitkan aku ngn kesalahan membawa batu di pagi ari. butir percakapan mat kopi n si mangsa kurang jelas tp..yg aku dgq mat kopi pn ckp dia dk matang gerdu nk balik umh n batu2 tu dgunakan utk wt projek KH.mcm harom!!n yg paling harom dia wt2 x knal aku.shilakak!!

aku trus kayuh beskal aku menuju matang gerdu w'pn aku org bgn serai.si mangsa seperti tamak,mat kopi dia nk amik,aku pn dia nk tibai,mat kerang?ntah..ilang dh.tp..disebabkan beskal mini mat kopi mantap yang ble digredkan sama nilai ngn pensijilan ISO 9001:2008,aku yg menjadi mangsa sbb beskal aku pg tu..mmg xleh dipanggil beskal pn kayuh 2x rantai jatuh.argh!!

si mangsa menangkap aku sambil tersenyum melihat aku terkial2 membetuikan rantai beskal sambil berkata...'LU MAU LARI MANNA???'ceh..ingt aku x takut?aku takut ar...kna dia bwk p balai polis,x ke naya kau?aku dh la skolah lg.harroom!!!

tp,dia terlalu memandang rendah bdn aku yg dh nk tinggi tu,aku membesaq kt bgn serai,mn lorong aku tatau?ketakutan memenuhi ruang otak aku membuat aku berfikir pantas..menggunakan kelebihan basikal yg boleh menongkah arus jlnraya yg dh nk sibuk..menyebabkan beliau terkandas...aku tersenyum puas sambil menganjing si mangsa dr jauh..'LU MAU LARRI MANNA???!!!'hahahahahaha...dr jauh berani la lu!!tp..aku silap...rupanya beliau jugak seorg penekad,dem!!tp..aku dh masuk kwsn selamat x jauh dh dr umah kadiaq.sampai2 ja aku tgk kadiaq,sapuan,syeikh ngn mat kopi ada dh tertawa2 antara satu sama lain cm lanun yg dh 3 bulan xdpt tgk pmpuan cantek sedang melihat majalah mangga yg ada gamabq zila bakarin,mungkin mereka berpuas ati ngn hasil pembalingan pg tuh..kata aku dalam ati.

'wei..hg bapa ekoq pali?'pertanyaan dr kadiaq yg ingin membuat aku membrekkan tayar beskal aku ats tengkuk dia.'aku 5 ekoq rini..hahahahaha..'kata kadiaq sambil cuba membuat lompat bintang sebanyak 5 kali.ceh..fit la konon.aku msih terdiam.

'awt hg lokoih ni pali?hahahahaha..'hepi sungguh mulut kadiaq pg tu.

'aku...aku..aku kna kejaq ngn cina yg hg tuju pg td kt market...aku sekoq pn x dpt tuju rini..jadi...boleh dak aku nk tuju hg kadiaq sbg balasan?'ujar aku sambil mencari sesuatu yg ble mengomakan kadiaq smpi buka posa.

harom!!

No comments: