Friday, July 29, 2011

pembangunan modal insan

human capital, atau dalam bahasa malaysianya adalah modal insan. modal insan adalah satu perkataan yang sangat penting dalam pemahaman ekonomi. ianya menjadi satu elemen penting dalam proses ekonomi dalam apa jua sistem..samada sistem kapitalis atau sistem sosialis. kedua-duanya mementingkan modal insan dalam memastikan percambahan ekonomi. modal insan yang mudah difahami adalah bermaksud..lu orang..gua...adalah modal insan dalam malaysia. setiap modal insan dihantar ke pusat pengajian sejak dari pra sekolah sehingga lah ke eringkat yang lebih tinggi. modal insan yang mempunyai berbagai kemahiran yang berbeza adalah amat penting bagi membangunkan sesebuah negara, dan contoh yang gua nak amik kat sini adalah negara gua sendiri,yakni malaysia. jadi, tidak dapat tidak setiap orang dari kita yang hidup kat malaysia ni, akan menyumbang samada dari segi tenaga, otak dan jugak masalah kepada negara..sebab kita ini adalah modal insan bagi negara malaysia.

jadi, cam gua dah sebut tadi..pembangunan modal insan..perlu tak kira la di takuk mana lu orang sebagai rakyat malaysia, tetap akan dan perlu menyumbang sesuatu kepada malaysia. bagi yang sudah menyumbang tenaga dan otak kepada malaysia, tak kia la sebagai government servant or swasta..lu orang perlu dan terus-terusan perlu membangunkan kemahiran lu orang, samada pi training ka, pi sambung belajaq ka,bagi menjamin ada peningkatan mutu perkhidmatan yang lu orang bagi,bagiu menjamin yang lu orang tau apa yang lu orang buat. kan?

dengan tujuan..lu orang akan menyumbang sesuatu kepada negara*di samping lu orang dan gua jugak dibayar upah bagi sumbangan lu orang*

tapi..

yang gua tak paham..

apa kejadah babinya...budak-budak program permata bik mama..pi sampai vienna belajaq choir?

dengan tujuan budak-budak yang fasih berbahasa inggeris tuh..akan mengharumkan dan memartabatkan nama malaysia di mata dunia..

WTF?

dari bazir serupa celaka hamjad tu..baik di gunakan duit untuk permata tu...tumpu pembangunan dalaman malaysia, berapa ramai lagi anak-anak malaysia yang tak reti baca quran?menyanyi pakat reti..

dari dok bazir duit belanjawan negara tu, baik bangunkan sukan kat malaysia ni..

dari bazir duit pi vienna, baik buat signboard nak pi temerloh...

tak pun repair la jalan raya kat serata malaysia ni...hat belubang tinggi rendah...

dari dok bazir duit pi belajaq nyanyi choir yang tak dapat menjamin peningkatan pengeluaran negara..baik train budak2 hat konon brilliant tu..biaq jadi orang..berapa ramai yang lu orang tengok budak2 bijak..at the end..jadi flop?jadi pelacur?

baik guna duit tu..untuk buat satu menda yang semua rakyat malaysia dapat rasa...kata 1 malaysia..kn?betoi...tiap2 agensi dah dapat budget masing-masing..tapi..cukup ka nak bangunkan satu malaysia ni?

dari bazir duit antaq budak-budak permata pi vienna..baik bagi duit kat gua, buleh gua buat training bagi tujuan pembangunan modal insan kat area east coast ni!

maichibai punya bik mama!!!!

No comments: