Tuesday, January 25, 2011

ini bukan bas ekspres...

'weh..mn pak sedara hang ni kadiaq?dari tadi dok tercangak depan ni..bas merah dah bersepah lalu...xkan lambat kot rini..jatuhla reputasi aku sebagai pengawas..'keluh pali kat kadiaq hat sama2 dok tunggu bas.

'mana la aku nak tau..hang mai awai ka tadi?'

'cam besala..mana kita penah miss bas ah heng..'jawab pali.

'ish..tak buleh jadi ni..dah la petang ni ada hoki..klu aku tak mai pagi ni..mampuih aku nak jawab pa ngn cikgu rosli..dah la dia cikgu kelas aku...'rungut kadiaq sambil cuba-cuba wat muka berpikiaq.

tiba2...

SKREEEETT!!!!

bunyi brek motosikal C70 lampu bulat mengejutkan pali ngan kadiaq.

'weh..kami naik moto rini..ah heng x lalu pun dari tadi..'sound mat kopi sambil dibonceng oleh adik kesayangan beliau safuan.

pali ngan kadiaq tergamam..nyata dan benarlah yang depa bukan tertinggal bas..tapi..memang bas ah heng x mai pagi tu..

pali ngan kadiaq masih tergamam tatkala mat kopi blah ngan moto beliau.

ah heng adalah sebuah bas sekolah versi panjang..beribupejabat kat mana ntah..rasanya sungai kepaq kot..tak pun semanggol..tak pun sungai gedong..ah..persetankan suma tuh..
pali,kadiaq,mat kopi,safuan ngn masri adalah penumpang tegar bas ah heng dari bagan serai..sebabnya..
tambang semahal 30 sen..atau dalam tukaran wang bandaraya..semahal 3 kupang..xmacam bas merah...yang memonopoli daerah kerian sampai taiping dengan mencekik kolar baju budak sekolah dengan tambang semurah 65 sen sahaja..kalau naik bas aicond..tambah 3kupang lg..tp..haram..x rasa pun aircond..
bas ah heng selalunya akan sampai kt depan JPS pada pukui 7:15 pagi..dengan pemanduan berhemah si ah heng..maka..tepat 7:45 budak-budak hat tumpang bas ah heng akan sampai depan sekolah SABAR yang dicintai itu...hahahahaha..apa kejadah gelak?
memang pali ngan kadiaq x pernah miss bas ah heng..selambat manapun depa..depa pasti akan kejaq gak bagi dapat bas ah heng..tp..
pagi tu..
ah heng melawak ngan depa..
ah heng x mai bagan serai..

'xkan nak balik kot..aku kalau balik umah...menggelitat aku nk menjawab ngn pak aku kalau dia tonton aku melepak depan tv time musim bukan cuti sekolah ni...time cuti sekolah pun belum tentu aku buleh melepak depan tv..'kata pali ngan panjang lebaq.

'tu ar..ish..lagu mana nih...?'ujar kadiaq dalam kerisauan yang serius.

'weh..weh..kadiaq..tuh..tuh..bas ah teck tuh..'kata pali tatkala dia nampak seketui bas sekolah versi pendek..yang dipandu oleh seorang yang tua...ah teck nama diberi..dah rest in peace pun beliau..

'jom..jom..tahan!!!pali tahan!!!'kata kadiaq.

maka..pali ngan hensemnya pun tahan la bas ah teck..

'ah teck...kami nak tumpang p sekolahlaa..ah heng x lalu pun rini..'kata pali.

'ooo...ah heng aaa?ini hari dia talak hanta olang sampai bagan..mau tumpang aa?buleh2..tapi aa..'

'tapi2 apa pulak nih?'jawab kadiaq ngan pantas.

'pagi2 wa tatak amik budak laki maa..nanti lu olang naik ngn budak pelempuan dekat palit 6 sama palit tujuh..mau kaaa?'tanya ah teck dalam kepelatan yang nyata.

'parit 6 ngan parit 7?aaa..x kesah la ah teck..janji kami buleh p sekolah...'jawab kadiaq tanpa gusar.

maka..2 sahabat karib tu pun naik la bas ah teck bantai p dok seat belakang..cam depa selalu dk buat. bas ah teck ni pun memang depa semedang naik masa balik sekolah..sebabnya..harga sama ja cam bas ah heng..

'oi...lu dua olang..mali depan aaa..nanti pelempuan naik lamai..*hoi...hgpa 2 orang..mai dok depan..nanti pompuan naik ramai*

pali ngn kadiaq akur..
depa pilih seat kt belakang ah teck..betoi2 betentang ngn pintu masuk bas..

perjalanan diteruskan..

ah teck mengambi penumpang..makin lama makin ramai..

setel ja parit 6 ngn parit 7..

macam sardin ja dok dalam tu..nasib pali ngn kadiaq ada seat..kalau dak..memang ternoda la depa 2 orang pagi tu terpaksa berhimpit2 ngn gegadis.
pali ngn kadiaq sengap ja naik bas ah teck pagi tu...x macam besa..depa dok hingaq..

malu habaq hg..segan habaq hang..

ati pali ngan kadiaq sama ja..dua-dua x sabaq nak sampai sekolah..

depa terasa lemas dalam bas yang penuh ngan gegadis...lemas dalam ban at least buleh berenang gapai tiang..lemas dalam bas ah teck hat penuh ngan gadis...memang tenggelam la jawabnyaa..

sampai ja depan pagaq sekolah..

bersusun lah gadis2 berbaju putih berkain biru turun dari bas ah teck..

pali ngan kadiaq masih terpaku lagi kat seat depa..yaa laa..xkan la nk redah berebut turun ngan bdk2 pompuan kot..
mana buleh..dahla depa 2 orang pakai songkok..walaupun kadiaq bukanla budak kelas arab tinggi cam pali.
masa dirasakan sangat slow..pali rasa cam nak terajang ja budak-budak tuh biaq keluaq cepat sikit..apakan daya..dia pakai songkok..budak kelas arab tinggi.

dalam penantian untuk keluaq dari bas...

tiba2..

pali ngan kadiaq diteguq oleh satu suara gadis..

'hai...tak nak turun lagi KER??nak gi MANER??'

pali ngan kadiaq usha pemilik sora tersebut..

'SHILAKAK!!'

nasib kadiaq dan pegang pali..kalau dak...kalau dak..ish!!!kalau dak..

kalau dak memang pali lari keluaq dari bas ah teck sambil tutup muka..sebab kena teguq dalam bas..
malu wehhh!!! kena teguq ngan pompuan!!!!!!!


waktu petang..
masa wat slow jog..
pusing bangunan SABAR..

'sumpah kadiaq..aku x naik dah bas ah teck pagi2..'

'aku pun sama pali..'

'aku sanggup p sekolah lambat dari naik bas ah teck..aku sanggup kena sebat kat tapak perhimpuanan..sebab mai lambat..'

'aaa...aku pun sama pali..tapi..aku pelik..awat kita sengap ja tadi..?

'aku..pun..tatau..selalunya..kita x lagu ni kadiaq..'jawab pali.

'dia buleh cakap key el ngn kita pali..dia dok parit 7 pali..dia cakap key el ngan kita pali..tapi..kita sengap ja pali..'

'aku kalau ratu SABAR yang teguq...aku buleh renyeh lagi..tp..dia..'

'dah la pali...aku paham perasaan hang...jadi..jadi dak nak p libas budak pompuan tu?'

pali meneruskan slow jog tanpa menghiraukan cadangan kadiaq..*moral down*

selama depa sekolah kat situ..xdak gadis hat berani teguq depa disebabkan keketatan muka depa...melainkan bendahari kelas ja...tu pun sabit kutip duit kelas bulanan..
tapi..gadis parit 7 tersebut berani teguq depa...siap cakap key el...deng!!
kalau tomoko yang cakap key el..memang lunyai dah...

No comments: