Saturday, February 11, 2012

ah so dan asam-asamnya III

'wei..pian..rini buleh balik awai la kan?ah so nak raya cina?'tanya salsabil sambil dok punggah kotak dalam stor.

'tak tau la aku..tapi..ya kot..dia nak makan besaq lagi..uiii..buleh dapat angpau la kita!!'jawab pian sambi menambah ketekunan memunggah kotak-kotak bagi tujuan pembungkusan asam jawa.

gua masih bertinggung memakan gaji buta sambil menghisap rokok dunhill.tahun 2002. murah lagi dunhill masa tu.

'arap-arapla buleh balik awai..dapat angpau...buleh la kita simpan dalam bank untuk jaminan masa depan kita.'gua mencelah.

*pause*

ok..dialog tu gua tipu..hakikatnya..

'arap-arapla buleh balik awai,dapat angpau..buleh main counter strike sejam dua jam..hangpa buleh chatting sampai dapat awek lagi..tak gitu pian?'gua mencelah.

pian renyeh ja...macam la gua tak tau aktiviti dia berchatting di ruang maya mencari kenalan. nak antaq gambaq posing maut kat majalah URTV takut kantoi kena bahan lak ngan rakan selepak..lagipun, mana ada budak Flet berani nak buat menda jadah seperti membeli majalah URTV..buleh rosak genetik..tau dak?kalau komik Ujang edisi bumper tu memang la ada kutu yang beli..

dalam kepala gua..dah terbayang..malam ni gua nak cipta rekod..nak headshot semua terrorist guna pisau..kalau guna pistol tu perkara biasa gua buat..siap la korang semua...getus gua dalam hati...menggunakan slang Key El.

gua tengok jam..aahh..dah dekat pukui 5 dah..buleh pi semayang asaq nih..

gua cari botak..gua miskol henset botak..emm..ok..gua tipu lagi..lancau gua tak pernah pegang henset time tuh..

gua tengok botak tengah tekun bekerja..yaa...bekerja menghabiskan sebatang surya gudang garam..bukan menghabiskan sebarang kerja kat kilang ah so..gua sound botak..gua nak semayang asaq sat..botak angguk..

dengan penuh tawadduk dan khusyu' gua beribadat..hampir 20 minit gua menghabiskan masa mengabdikan diri kepada Ilahi..

sebelum telinga gua dikejutkan oleh sora botak..

'ebab!!ah so panggil..dia nak bagi angpau aku rasa...'

angpau!!?mata gua membulat bak budak-budak camwhoring lani..pantas gua bangun. dan menuju ke arh botak yang tersenyum riang..

yieeehaaaaaaaa!!!!!

botak ajak gua pi kat tempat amik gaji..ati gua dah berbunga riang..dari kejauhan..gua nampak pian ngan salsabil dah ada kat situ berborak manja dengan seorang pekerja lelaki melayu yang lain.

gua tak prejudis langsung ngan titik masa waktu tu..

gua cucuh sebatang rokok sambil berjalan beriringan ngan botak..

gua nampak ah so kat depan opis dia..tersenyum riang..

membuatkan kaki gua mengorak langkah dengan lebih pantas dan luas..

oh angpau...itu yang bermain di pikiran gua...

*pause*

15 minit kemudian...

'nak harrrommm punya ah so...mati-mati ingat nak bagi angpau..'

'sabaq pali..sabaq'ujar salsabil.

pian senyap tak terkata apa..

botak dok renyeh tengok gua...

sambil kami berempat bertungkus lumus menyiapkan menda alah ni..



untuk kegunaan ah so and family..

angpau ke mana..balik awai ke mana..

jilake punya ah so..nasib gua tak jaga HR lagi time tuh..kalau tak memang masak la lu ah so masa tu..

No comments: