Friday, December 2, 2011

SPM gua

bila gua dok sorang-sorang and adik bongsu gua yang suka sangat garu belakang gua amik spm, gua teringat lak, saat-saat gua amik spm masa jadi hero kat sek men abu bakar al-baqir dulu.yang gua tak berapa nak ingat, angka giliran gua.

spm ni dia punya horror la untuk sebilangan besaq budak-budak form 5 ni, sampai menyebabkan majoriti bertungkus lumus buat study group kat kantin lepas abis kelas.yang tak penah study pun tetiba ja ada kat kantin..usha awek la tu...aahhh...lagho semua tu..gua buat gak study grup tapi apa lancau wat kat sekolah...wat kat surau flet laa...baru kool.

tak tipu laa..gua pun cuak gak dulu, cuma gua tenang ja nak hadap spm ni, sebab gua tau, abis teruk pun gua kena reja ja...tak pun jadi askar kalau result gua cam cilaka. tapi, apa mau risau, spm ja kot, so, ini lah masanya nak menghabiskan masa ngan baju kuning dan seluaq koko...seluaq ijau?apa lancau..tu budak-budak biasa..gua pengawas sekolah yang tak penah tulis nama orang wat salah..nasib masa ni abang gua yang penah jadi ketua pengawas sekolah dulu dah kat gombak.tak dak la gua calarkan nama baik beliau..

gua masih ingat..pada pagi hari rabu..

mentari menyinar lemah..padang sabar tempat gua jadi speedo nampak lembab ngan embun. muka budak-budak baru turun bas sekoq-sekoq muka malas nak pi sekolah, mata sembab..bangun terkejut gamaknya.

gua angkat beg sekolah gua, gua buka and usha kat dalam..ada sekeping buku ngan sebungkus nasi goreng mak gua bekalkan untuk time rehat.

gua usha jam kat henset navigator gua..ok..gua tipu...gua mana tau apa lancau pasai henset time ni...gua usha jam kat tangan mali, baru 7.30 pagi.

gua usha yen yang baru form 4 masa tu. gua usha dia atak cenyum sama gua..cilake!!!ni signal tak baik ni.

yen juih mulut kat gua seperti memberi isyarat untuk sebarang cadangan pada mali.

gua cucuh dunhill sebatang. sambil menyedut sedalam-dalam..dan menghembus..

gua sound kat mali..

'mali..bila last hang tak pi sekolah?'

'aku?2 hari lepas ngan hang kat rumah majid...jangan dok wat lupa..aku hawing kot nanti bab..'sound mali balik.

'haram..aku tanya ja kot..semalam aku tak nampak pun hang kat sekoalh..tu aku bajet hang tak pi..'

'pelaq betoi...aku pi la weh..aku tidoq dalam library..'*cewah..speaking kau mali*

'tak pa laa...aku saja tanya..bukan pa..aku sebagai kawan hang...nak pesan kat hang...kita next week dah nak spm..dok terkinja-kinja lagi..kadang-kadang aku risau gak..tengok hang, bukan pa...nama hang dah la nak sama cam nama aku, aku rasa bersalah la kalau hang tak lepas spm mali..'gua memberi nasihat sambil menyedut dunhill yang murah sedalam-dalamnya.

'dah tu..hang ingat aku tak risau ka bab?aku pun risau gak..'

'haa...baguih la kalau hang risau mali..aku tengok budak-budak lain pakat dok wat study group apa bagai...cikgu pun bukan amik port sangat kat student power cam kita ni...student pemusnah harapan sekolah..'ujar gua sambil di sambut oleh sora yen yang terkekeh-kekeh.gua hawing gak budak yen ni.

mali termanggu. sebelum kaki dia meyepak engkoi ex5 ACM dia.

'jom bab..aku rasa insaf pagi ni..yen...hang pikap ucop..bab, hang naik ngan aku..'

'aik..awainya..lek lu..kok tang...blum 740 pun lagi..'sound yen.

'ntahnya...rokok aku pun tak abeh lagi ni..'gua protes.

'laa..tadi beria nasihat aku kemain..?sound mali.

'memanglaa aku nasihat..aku rini plan nak study grup la ngan hang ngan ucop..'

mali usha gua atas bawah..gua syak mesti dia nampak gua kecik ja time tu..terus gua capai helmet gua celapak naik EX5 mali.

throttle dipulas..ACM meluncur membelah dingin pagi hari rabu...

sejam kemudian.

'amacam mali?ok dak tempat study group kita pagi ni?'sound gua sebelum membuat satu junaman ke dalam ayaq di Burmese Pool aka Batu Hampar, Taiping.

pagi tu gua ponteng untuk kali terakhir as a budak sekolah beruniform di Taiping..sedap habaq hang mandi ayaq terjun pukul 8 lebih.orang pun tak dak.

woha!

SPM tu minggu depan..bukan arini..tu kata-kata hikmat gua yang gua pegang.

No comments: