Wednesday, December 29, 2010

caruk...

musim buah adalah satu musim yg x feymes pn kt bagan serai..sbb seingat pali,xdk la di bagan serai tu dusun buah2 tempatan..
tp..setakat nk pokok moktan,jambu ayaq,pelam tu mmg bersepah,cuma secara geografi,dusun buah bkn lah satu penempatan berpusat.
ya la..lgpun daerah kerian itu adlah jelapang padi negeri perak.

jadinya..klu musim buah,nk mkn buah kena la balik kampung..batu kurau ka,jelutong ka..lenggong ka..bersepah la dusn2 kt area situ.
jadinya..pada suatu musim buah tahun bila pali x ingat..
pali,jan ngn yan telah bersetuju nk p lepak umah tok jan kt jelutong..x jauh pn dr bagan serai..5 minit ja klu naik awan guling..tp..klu guna kenderaan darat yg panjang-panjang ada 3 pintu..pintu masuk..pintu drebar ngn pintu kecemasan yg ada tulis Omnibus tu..haaa..mau dkt 2 jam gk la br sampai..

konpem2 la bila smpai umah tok jan...tanpa berfikiran sedalam lautan hindi..aktviti rabat pokok pn menjadi satu program wajib..selain dr melantak buah2 tempatan yg bermacam2 perisa..
suasana kampung yg sejuk nyaman dan tenang..menambahkan lg keseronotan mkn buah..xmkn nasik pn xpa dh..

tp..

tahukah anda...klu anda mentekedarah buah anda tidak akan sembelit?dan kadar pemprosesan toksik2 bdn tu adalah lebih tangkas dr jumping smash datuk lee chong wei?
dan begitulah yg terjadi kepada 3 remaja hensem dan tegap dan berhati suci pas melantak buah-buahan ja dr pg sampai santak petang...

'weh..sakit perut nk berak ar jan..'kata pali..

'p berak jamban dlm umah tu..'

'segan la weh..port lain xdk ka?cam tandas awam x berbayaq ka?'tanya pali..

'ish..ngada aih hg ni..p ja la..'

'aish..segan chek oi..'

'jan..aku pn rs nk terberak gk ni..berjangkit ngn pali dh ni..hg la ni pali..'sampuk yan.

lama jan termenung..tp x selama pali dk tahan nk berak..

'ok..aku ada port baik punya..hg buleh tahan dak ni pali?'jan berbunyi..

'buleh lg klu ada port lain..klu xdk mmg aku lepas kt tangga umah tok hg ja...hahahahahaha'jwb pali dalam kesukaan.

'mn jan?'tanya yan.

'jln sikit blkg umah tok aku ni..CARUK namanya..hahahaha..sempoi tempat dia..klu setakat nk berak mmg tenang laa..syahdu abeh..'

'ok..joms!!'jwb pali.

maka berjalan la 3 sahabat tu..x sampai 3 minit depa dh sampai dh..

'uuiii...jan....x sampai ati aku nk berak tempat lagu ni..'kata pali ngn kagum pas tgk tempat nama caruk tu...
anak sungai yg mengalir jernih dan redup..sesuai sgt la klu nk wt video tupah edisi baru..sunyi n penuh dgn kicauan burung2 menambahkan lg keseronotan caruk..

'aku xtahan dh jan..aku nk p cr port dulu..'kata pali dalam kekaguman sat td..

'ok..tp hg korek dulu..jgn lupa kambuih..korek dlm2..port baek nih!!'sound jan..besala..ex-pengakap kot..

pali pn cr la port ke hilir sikit..set up port cm nk sentri mlm tu ja..dan..bermula la proses beliau..

sementara tu..

'jan..aku pn nk cr port la..x thn la..'kata yan.

'jom ar..aku pn..xkn aku nk melangut tggu hgpa berak..aku bkn jg tandas awam..aku pn x berak lg rini..'bls jan..

'yan..jgn lupa kambuih naa!!!'jerit jan sebelum mengambik port beliau..

sunyi ja caruk tatkala ketiga2 jejaka tu menunaikan hajat masing2 di port masing..

'weh...berak batu pa lama sgt pali oi!!!'sound jan yg mungkin berak cirit ja..gila cepat!

'lek ar..aku dh setel dh ni...'bls pali sayup2..

'aku nk wt spotcheck ni...baik hgpa kambuih elok2..hahahahaha...'kata jan sambil gelak.

'yan..gud!!camni la org bandaraya...pandai berak pandai simpan!!'

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA..2 sahabat tu sambung gelak.

'jom p kt pali lak..'ajak jan..

sampai2 ja kt pali...pali dk br cucuh rokok dunhill beliau..

'mn 'jamban' hg?'tanya jan.

'tu...hat hgpa tgh berdiri..'jwb pali sambil sedut asap ngn tenang.

jan ngn yan usha..sebelum disambung hilai tawa..

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...

'gila kreatif hg pali.!!'kata jan..

'dgq bunyi td dh x thn sgt..'sambung yan.

'heh!stended aku la weh..kata warga bandaraya...mesti kena ada ciri2 tamadun..'bls pali ngn riak.

'respek ar kt hg pali..ni 1st time aku tgk org berak bkn kt jamban tp cam dlm jamban..hahahahaha'bls jan.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...depa 3 org gelak secara berjemaah..

pali..pali..

dan jugak dalam sakit perut nk berak tuh dia wt tempat letak kaki dalam jamban..
dan jugak dia korek tanah cam mangkuk jamban..
org lain korek,lepas dan kambuih..pali ja..
wt jamban..korek kemas2..lpas..kambuih kemas..

No comments: