Thursday, June 30, 2011

tilawah al-quran

ni pendapat peribadi gua..
lu orang tengok dak pertandingan tilawah al-quran?
tengok kan?
tak pun..patut gua tanya...
lu orang PERNAH tengok kan?
ok..
gud!at least penah la tengok..

gua sendiri pun tak layak nak masuk pertandingan tilawah al-quranm..
gua tak belajaq taranum...
makhraj and tajwid pun rasanya banyak yang perlu diperbaiki lagi..
tapi..
lu orang perasan tak..
tapi gua perasan la gak..
rata-rata yang pi dengaq atau menonton pertandingan tilawah al-quran ni..
majoriti akan cakap..

'uii..sedapnya dia baca..'

'uii...pandai dia taranum nooo?'

'uuuiiiii..lapaq lak aih...jom pekena char kuey tiaw kat long wan?'

cuba lu tengok...bagi gua...ini seperti memperdagangkan islam..
orang memuji qari tu dari segi sedapnya pembacaan al-quran beliau..
ada orang bersedih hati..bergusar minda tatkala ayat-ayat suci al-quran di bacakan yang menceritakan azab neraka..ataupu hari kiamat?adaa?ada?ada yang insaf?

HARRRRRROOOMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!! takdak!

dari satu sudut yang dangkal..tak ubah seperti pertandingan AF dan kilauan emas yang bangang tersebut...cuma perbezaannnya adalah..tilawah adalah pembacaan ayat suci al-quran..af ngan kilauan emas..bagi manusia-manusia tak sedaq diri tak dak masa depan nak jadi feymes...

penghayatan ayat-ayat suci al-quran tu tak dak orang nk amik port...yang orang amik port...sora..sora..sora...penampaq mau?

ok..
bagi juri pengetahuan dia lebih..
yang gua cuba sentuh ni mengenai...

gua dan lu orang dan penonton hat pi kerumun dok melayan tilawah al-quran..

bukan gua nak suh lu orang baca tafsir ja..gua nak lu orang sambil tengok tilawah al quran..hayati makna ayat tu..paham?tu la..kecik-kecik main ragnarok online...besaq-besaq bodoh piang!!!

2 comments:

saya said...

at least dengar org baca ayat2 Quran, dapat juga pahala. dengar lagu2 yg tah pape tu ada dapat pahala? entah2 dapat dosa..

even konsert yg nyanyi lagu2 ketuhanan, kumpulan rock yg nyanyi lagu2 ketuhanan, menggunakan instrument yg diharamkan. tarannum al-Quran ni 1 seni bacaan al-Quran secara berlagu. tak guna apa2 alat muzik pun..

sy xde la menyokong penuh pertandingan tilawah Quran atas sebab2 yg diutarakan oleh anda. hanya nak kate, sekurang-kurangnya orang memilih utk mendengar bacaan ayat2 Quran sbg hiburan, Alhamdulillah..

wallahualam.

pali said...

gud point..al quran sebagai hiburan...tapi...yang tukang komen ni mungkin terhibur...tapi..the majority lagu mana?hahahahahha...terhibur sambil mengambil iktibar?ada dapat?hakhak...tepuk dahi tanya diri sendiri...